Technologie-stress. Digitalisering en techniek geeft gemak, productiviteit en efficiëntie, maar zorgt ook voor stress, onrust en een tekort aan tijd. Tips!

Waarom timemanagement niet werkt bij stress

is Timemanagement een oplossing bij stress?

 

Herken je dit?

  • meer rust en ruimte willen hebben.
  • gejaagd bezig zijn zonder veel resultaat.
  • vluchten in social media, een goed glas, of.
  • langdurig moe en uitgeput zijn

Vaak krijg je dan dit advies:

Doe eens kalm aan en luister naar jezelf! Een mooi advies. Maar HOE doe je dat in vredesnaam?  Graag deel ik mijn (natuur) ervaring.

Ik kreeg het vroeger vaak te horen: “doe toch eens kalm aan”. Maar ik genoot van activiteiten, sporten, vrienden, werk. Energie genoeg, waarom kalm aan doen?  Ik kreeg zo de boodschap mee: “jij doet het niet goed” Gelukkig heb ik dat “cadeau” nooit geaccepteerd. Bij mij zou dat averechts gewerkt hebben.

Dit artikel is geschreven door onze gastschrijfster Lia van Loo. Lia is gespecialiseerd in vraagstukken rondom leiderschap.

Op volle kracht

Als ik iets doe, wil ik het 100% doen. Ik ontspan in actie, door lekker in de tuin te werken, op de scouting of hard te lopen… Zit ik dan nooit stil? Zeker wel. Ik lees graag een goed boek, mediteer, of hang bij mooi weer heerlijk in mijn hangmat, geniet 100% en ontspan.

Maar als ik dingen op 70-80% moet doen, het zogenaamd rustig doe, word ik niet blij. Dat brengt me juist onrust. Ik heb geleerd dat 100 % met aandacht iets te doen en dan 100% te pauzeren, voor mij het best werkt.

Zoeken naar rust

Waarom dit persoonlijke verhaal? Omdat ik merk dat veel mensen zoeken naar hun eigen tempo. Hoe hard moet je werken, wanneer is het goed genoeg? Er moet zoveel, van alle kanten trekken collega`s, leidinggevenden en gezinsleden. Eigen verwachtingen jagen je op. Hoe houd je nu je hoofd boven water en de stress buiten? Het emmertje loopt steeds verder vol, totdat…

 

Timemanagement is niet DE oplossing 

Nu lijkt de simpelste oplossing: timemanagement, taken afbakenen of delegeren. Met het Eisenhouwerkwadrant deel je de taken in urgent en belangrijk in. Je maakt zo een keuze wat je doet. De Pomodoritechniek verdeelt je dag in periodes van 25 minuten waarin je geconcentreerd werkt, gevolgd door 3-5 minuten pauze. Prima technieken. Maar…:

 

Hard werken als valkuil

Hard werken voelt vaak goed: er lekker tegenaan en bergen verzetten. Snel even dit en dat doen. “Alles gaat beter onder druk”. Het tegendeel blijkt waar. Onderzoek toont aan dat je een stoot adrenaline in je bloed krijgt, een hormoon waarvan je energie krijgt en beter focust. Je blik versmalt en je concentratie neemt toe. Het nadeel: je krijgt oogkleppen. Je werk kun je snel afhandelen, maar het totaalbeeld verlies je uit het oog. Prioriteiten stellen en goede keuzes maken wordt lastiger. Bij langdurige stress wordt alles belangrijk en urgent. En doordat je hard werkt, zie je niet wat slimmer of anders kan. Je blijft doorrennen, op een doodlopende weg, die weinig resultaat oplevert. Hoe harder je werkt, hoe minder effectief en productief je wordt. Anderen zien wat jij niet meer kunt waarnemen: je werkt keihard, maar wordt steeds minder productief (en minder leuk in de omgang).

 

Natuurlijk Ritme

 

Timemanagement biedt prima technieken. Maar iets wezenlijks ontbreekt. Het lukt veel mensen niet hun eigen natuurlijke ritme en rust te vinden of houden.

 

Ga van het rennen en vliegen, eens terug naar rust en stilte in de natuur. Daar doe ik deze oefening met klanten: loop op je eigen tempo,  kijk en voel wat je ervaart. Daarna laat ik ze  langzamer, een stuk sneller lopen en tenslotte stilstaan. Steeds is de opdracht opmerkzaam te zijn op wat zij zien en ervaren tijdens deze intervallen. Afsluitend laat ik ze mij volgen in de diverse tempo`s. Zo worden ze zich bewust van wat die tempo`s met hen doen. De één ervaart rust door langzamer te lopen, de ander stress. Een ander voelt zich energiek door snel te lopen, maar ontdekt dat hij dit niet constant moet doen. Het steeds moeten volgen van mijn tempo, blijkt voor de meesten erg vermoeiend.

 

Stilstaan bij jouw ritme

 

De natuur heeft haar eigen ritme, planten en bomen komen op hun eigen tijd in bloei. Dat geldt ook voor mensen. Door te experimenteren met wat (niet) goed voelt, ontdekt men het eigen natuurlijke tempo. En leert luisteren naar signalen van het lichaam, eerder vaak genegeerd. Als we dit vertalen naar de dagelijkse situatie, vinden klanten mooie, onverwachte, oplossingen. Soms is dat rust nemen door te sporten, korte pauzes te nemen, of de post te halen. Men ontdekt of het eigen danwel iemand anders tempo wordt gevolgd, op welk moment van de dag men de meeste energie heeft. Aan welke (lichamelijke) signalen te merken is dat energie daalt en stress toeneemt.

 

Hoe bewaak jij jouw energie? Heb jij aan het eind van de dag nog een hele takenlijst over? Voelt het alsof je steeds tekort schiet of ben je opgejaagd? Ga eerst op zoek naar je eigen ritme. De loopoefening kun je in je eigen omgeving uitproberen. Gebruik daarna pas timemanagement technieken. Concreet resultaat volgt vaak al de volgende dag. Leer naar jezelf en jouw natuurlijk ritme te luisteren en ga weer ontspannen aan het werk!

 

De natuur biedt als leermeester en inspiratie vele manieren om stress te verminderen en je gelukkiger te voelen. Meer weten, neem contact op.

 

Succes!

 

Lia van Loo

 

 

Vragen over stress?

Neem direct en vrijblijvend contact op met het StressCentrum. Bel: 034 874 5815 Vul het contactformulier hiernaast in. Of mail naar: info@stresscentrum.nl