Stress Specialist Sarah Schendeler

Ken je dat nietige gevoel als je op een heldere nacht naar de sterren kijkt?

Dat is het gevoel dat je bekruipt bij het lezen van het boek ‘Van Big Bang tot Burn-out’ van psychiater Witte Hoogendijk en journalist Wilma de Rek.

Boekrecensie Van Big Bang tot Burn-out

Ken je dat nietige gevoel als je op een heldere nacht naar de sterren kijkt? Dat is het gevoel dat je bekruipt bij het lezen van het boek ‘Van Big Bang tot Burn-out’ van psychiater Witte Hoogendijk en journalist Wilma de Rek.

Evolutie gaat langzamer dan onze maatschappij

Op een toegankelijke manier nemen de auteurs je mee in de evolutie van ons stresssysteem. Ze leggen de lezer glashelder uit dat de evolutie – die traag gaat – de snelle veranderingen in onze maatschappij van de laatste eeuwen niet bij kan houden. Met als gevolg een overbelast stresssysteem en een toename van klachten als burn-out, overspannenheid en depressie.

Cijfers onderbouwen de ontwikkeling

Op diverse plaatsen in het boek staan interessante cijfers en weetjes. Zo schijnen we onze smartphone zo’n 88 keer per dag aan en uit te zetten, krijgt eenderde van ons in zijn leven te maken met stress gerelateerde klachten en schat de WHO dat in 2030 depressie op de eerste plaats van het lijstje met ernstige aandoeningen staat. De cijfers illusteren dat de overbelasting van ons stresssysteem gemiddeld genomen toeneemt.

Diepgaande uitleg

Het boek geeft een leesbare, maar behoorlijk diepgaande uitleg over de evolutie, de biologie daarachter (mitose, meiose, allellen en dergelijke), de stressreactie in ons lichaam en de (psychiatrische) aandoeningen die het gevolg kunnen zijn van een overbelast stresssysteem. Als het je interesseert, is dat boeiend om te lezen. Zo niet, dan kun je eenvoudig een stukje overslaan en daarna de draad weer oppakken.

Voor mensen die meer inzicht willen

Het is geen boek om te lezen als je in een burn-out zit. Daarvoor is het te ingewikkeld en biedt het te weinig concrete handvatten om weer in balans te komen. Wel is het een absolute aanrader voor iedereen die meer wil begrijpen over ons stresssysteem en inzicht wil krijgen in welke omgevings- en interne factoren ervoor zorgen dat onze stressrespons (te vaak) getriggerd wordt.

Op de hoogte blijven?

Wilt u tips ontvangen en op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van de preventie en aanpak van stress, werkdruk en burn-out? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

AANMELDEN