Technologie-stress. Digitalisering en techniek geeft gemak, productiviteit en efficiëntie, maar zorgt ook voor stress, onrust en een tekort aan tijd. Tips!

Technologie-stress

Verlaag je stress door slim om te gaan met technologie

Een wereld zonder technologie is nauwelijks meer voor te stellen. Als Young Professional weet je niet beter dan dat je een mobiel, een laptop, een TV, een wasmachine en misschien ook wel een auto hebt. Al deze technologische hoogstandjes heeft je leven een stuk aangenamer gemaakt. Althans, dat is het idee. Maar wat is de keerzijde hiervan en welk effect heeft technogie op je stressbeleving?

Dit artikel is geschreven door Stress Specialist Lineke Booster. Lineke is gespecialiseerd in de doelgroep Young Professionals.

 

Voor meer informatie over dit onderwerp mai je naar: lineke@stresscentrum.nl

Het constante gevoel van een tekort van tijd

Technologie helpt ons om productiever te zijn. We kunnen sneller werken, efficiënter. Hierdoor hebben we meer tijd over om aan andere activiteiten te besteden. Ondanks dat techniek ons een hoop tijd bespaart, hebben we vaak het gevoel dat we tijd tekort komen. Dat de dagen voorbij vliegen.

 

Het gevoel van een tekort aan tijd zie ik ook als ik in mijn eigen omgeving kijk. Ik betrap me er zelf ook geregeld op. We zijn druk met allerlei ‘dringende’ zaken. We hebben een ellenlange things-to-do-lijst. We willen veel en het liefst allemaal nu of zo snel mogelijk.

 

De mogelijkheden van technologie

Zo wordt een vakantie volgepropt om zoveel mogelijk dingen te doen in die ene week dat we weg zijn. En het kan ook. De technologie is er. We kunnen in een dag in een ander land zijn. En er zijn allerlei apps en websites te vinden die je helpen om jouw ideale vakantie te creëren.

 

Onze digitale kalenders zorgen ervoor dat we een afspraak snel en makkelijk kunnen inplannen. We hoeven niet meer naar een postkantoor om een bericht te versturen, maar sturen tientallen e-mails, Facebook en WhatsApp berichten op een dag. We kunnen zien hoeveel stappen we hebben gelopen en kunnen reminders in onze telefoon inplannen voor to-do’s die we anders zouden vergeten.

 

Elk voordeel heeft zijn nadeel

Technologie zorgt enerzijds voor gemak, productiviteit en efficiëntie, anderzijds zorgt het voor frustratie en een toenemend gevoel van stress, onrust en een tekort aan tijd.

 

Het wordt tijd om slim met technologie om te gaan, waardoor we ons gevoel van gejaagdheid en het gevoel van een tekort aan tijd kunnen verminderen.

 

Slim omgaan met technologie

Slim omgaan met technologie betekent dat we zorgen dat technologie voor ons werkt en geen bron van onrust en irritatie is. Dat we de technologie gebruiken om een balans te creëren tussen inspanning en ontspanning. En dat ons gevoel van een tekort aan tijd verandert in een gevoel van een overvloed van tijd.

 

Wanneer we slim omgaan met technologie voelen we ons minder gestrest, zijn we vriendelijker, hebben we meer aandacht voor elkaar. En als bonus: onze creativiteit, productiviteit en effectiviteit zowel thuis als op het werk gaat omhoog.

 

3 tips die je helpen om slim met technologie om te gaan en je stressgevoel verlagen

 

1. Start je dag zonder technologie

Ben je iemand die bij het afgaan van de wekker direct op je mobiel kijkt? Of de TV aanzet voor het nieuws? Op het moment dat je direct na het wakker wordt ‘aan’ gaat, begin je je dag gehaast. Dat gevoel neem je de rest van de dag mee. Met als gevolg dat je je de hele dag gejaagd voelt en het nog moeilijker wordt om tussendoor even ‘uit’ te zijn.

 

Neem de ochtend een moment voor jezelf, zonder direct op je mobiel te kijken of de TV aan te doen. Je zal merken dat dit niet alleen effect heeft op het begin van je dag, maar ook op de uren daarna. Wat je kunt doen? Denk aan meditatie, een ademhalingsoefening, yoga, een wandeling, schrijven, voor je uit staren of heel bewust eten of drinken.

 

2. Schakel je e-mail notificaties uit op je computer

Bij het ontvangen van een melding op je computer ben je bewust of onbewust bent afgeleid. Ongeacht of je de e-mail opent of niet. Het kost je tijd om je weer te focussen op datgene waar je mee bezig was. Dit zorgt naast productiviteitsverlies ook voor onrust. Bovendien kost het je energie om weer lekker in de taak te komen waar je mee bezig was.

 

Tip: Schakel notificaties uit en bekijk op gezette tijden je mail. Neem er dan ook de tijd voor. Bundel ze of werk ze in een keer af.

 

3. Zet je mobiel in het begin van de ochtend een uur op stil

De meldingen die je op je telefoon krijgt zorgen ervoor dat je continu gestoord wordt en het moeilijk wordt om je te focussen. Enerzijds is het mooi dat we altijd en overal bereikbaar kunnen zijn, anderzijds zorgt dit, net als de e-mail notificaties op je computer voor een hoop onrust. Die onrust voel je vervolgens de gehele dag door, waardoor je je ‘geleefd’ voelt.

 

Bovendien vinden het vaak moeilijk om ons te concentreren. Maak het jezelf niet moeilijker met alle meldingen op je telefoon. In de ochtend ben je het meest productief, de zogenaamde golden hours, dus maak daar gebruik van. En ga aan de slag met de de belangrijke zaken, niet urgente zaken die je normaal gesproken voor je uit schuift.

Vragen over stress?

Neem direct en vrijblijvend contact op met het StressCentrum.

Bel: 034 874 5815
Vul het contactformulier hiernaast in.
Of mail naar: info@stresscentrum.nl