Het bijhouden van een stress dagboek

Om effectief met stress om te gaan moet je je eerst bewust worden van de momenten waarop je stress voelt en waar deze stress vandaan komt. Een makkelijke methode die je hierbij kan gebruiken is het stressdagboek. Dit dagboek geeft je inzicht in je stress gedurende je dag. Houd de komende weken een stressdagboek bij en bekijk dan welke patronen je kunt herkennen. Daarnaast kun je aan de hand van dit dagboek een plan van actie maken om je stress te verminderen.

Wat kun je met je stressdagboek?

Als je iets met je stress wilt, dan zul je je stress eerst moeten leren begrijpen. Je zal je bewust moeten worden van je stress en hoe je stress in elkaar zit. Stress is een reactie op iets wat gebeurt. Je kan kijken hoe je dan met je stress kan omgaan, maar je kan ook kijken naar de gebeurtenis waar je eigenlijk op reageert. Je kan kijken of er ook andere reacties mogelijk zijn, maar voor dat alles zul je allereerst je stressreactie moeten begrijpen. Eerst herkennen en erkennen dus: ‘aha ik herken nu mijn reactie op deze gebeurtenis en ik erken dat dit (gedachten, gevoelens, lichamelijke reacties) mijn (automatische) reactie hierop is. 

Je herkent steeds meer momenten waarop stress dan ontstaat. Daarna kan je in dat proces ingrijpen en de gebeurtenissen en/of je reactie op gebeurtenissen veranderen.

Hoe start ik met een stressdagboek ?

Het beginnen met een stressdagboek is niet ingewikkeld. Je begint gewoon. Als er nu iets gebeurd waarvan je gestrest raakt noteer je dit in je stressdagboek. Noteer de tijd waarop je de stress ervaart, de gebeurtenis waarvan je gestrest bent geraakt en wat je reactie hierop was. Geef stressvolle situaties ook een cijfer, van een 1 (niet erg stressvol) tot een 10 (Help! Paniek!). Noteer regelmatig (elk uur) je stressniveau.

Een voorbeeld van een stressdagboek

stressdagboek

Een voorbeeld van een stressdagboek

 

Heb je vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met het StressCentrum met onderstaand contactformulier of mail naar info@stresscentrum.nl.

Voor vragen of meer informatie

Neem vrijblijvend contact op met het StressCentrum.

Op de hoogte blijven?

Wilt u tips ontvangen en op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van de preventie en aanpak van stress, werkdruk en burn-out? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

AANMELDEN