Deze training is gericht op studenten die neigen onder te presteren of te overspannen door (faal)angst, sterke onzekerheid, perfectionisme en/of hardnekkige uitstelgedrag.

Doelgroep: studenten van 16 tot 25 jaar

‘Faalangst’. Wat heeft dat woord een zware lading zeg. De angst om te falen. Falen! Betekent dat niet gewoon dat je een fout maakt? En maakt iedereen niet wel eens een fout? Verwacht jij van jezelf dat je geen fouten mag maken of dat het altijd zo goed mogelijk moet gaan? Kan dat eigenlijk wel? Helemaal geen fouten maken? Nee, dat is niet realistisch. En doordat je iets van jezelf vraagt dat niet realistisch is, raak je keer op keer teleurgesteld en wordt de spanning alleen maar groter.

Faalangst kun je in allerlei situaties hebben. Als je een presentatie moet houden, bij een examen op school of je rij-examen. De spanning loopt dan zo hoog op, dat je niet zo presteert als je zou willen. Hierdoor wordt jouw idee dat het toch niet zou lukken alleen maar bevestigt en kom je in een negatieve spiraal terecht.

 

Herken je de volgende kenmerken?

  • Negatief zelfbeeld
    “Wat ik ook doe, ik doe het toch niet goed”,
    “Het is mijn schuld dat dit niet lukt”,
    “Ik ben dom.”
  • Irrationele gedachten: “Ik begrijp er niets van!” of “Alles wat ik onderneem mislukt”.
  • Buitenproportionele stresspieken: sterke hartkloppingen, zweten, trillen, geheugenverlies, concentratieverlies.
  • Gedrag: te hard werken (overspanning) of niets meer doen (“Het is toch niet goed genoeg” of “Het heeft toch geen zin meer”), of wegvluchten in uitstellen.
    Als de faalangst te sterk is dan kan dat zich vertalen in onbewuste vermijdingsgedrag: wegblijven, ziek worden, zich ziekmelden…

Faalangst, onderpresteren en studie-uitval

Uit onderzoek is gebleken dat (faal)angst een belangrijke factor is bij ‘onderpresteren’ of het vroegtijdig staken van een studie. Dit is zonde want met vroegtijdig stoppen met een studie bouw je een onnodige studieschuld op en krijg je een extra faalervaring er bij! Dit doet geen recht aan je persoon… terwijl je weet dat je beter kan!

Bij zowel de harde werker (de perfectionist) als de ogenschijnlijke ‘lanterfanter’ (de uitsteller)  kan er sprake zijn van onbewuste hardnekkige faalangst of diepe onzekerheid, die hun leven écht zuur maken. Sommige ‘gemotiveerde’ studenten vermijden zelfs om naar hun lessen te gaan uit angst om geconfronteerd te worden met onmachtige gevoelens… Angst om beoordeeld te worden, angst om het niet te kunnen, angst om er niet bij te horen, angst om ouders teleur te stellen…

Stress, zenuwen, slapeloosheid, piekeren en uitstelgedrag

Wat te doen als je graag wilt doorstuderen maar dat je genoeg hebt van die constante zenuwen, slapeloosheid en piekergedachten of juist die constante stress omdat je alsmaar je werk uitstelt tot ‘vijf voor twaalf’… en nachten door moet halen om uiteindelijk met hakken over de sloot net een voldoende te halen… of net niet! Terwijl je weet dat er meer in zit.

Ben je dit vicieuze cirkel zat en ben je gemotiveerd om het anders aan te pakken?

Je hoeft het niet alleen te doen.

Begeleiding op maat werkt motiverend en effectief

Het StressCentrum kan studenten helpen bij het aanpakken van faalangst, sterke onzekerheid, perfectionisme en/ of uitstelgedrag.

Doelen van de training:

  • Inzicht krijgen in eigen (faal)angstmechanisme.
  • Angst en stress signalen leren voelen, accepteren en er anders mee leren omgaan.
  • Inzien dat je ‘vechtstrategie’ tegen je (faal)angsten en nare gevoelens niet werken.
  • Een nieuwe manier ontwikkelen om beter om te gaan met (faal)angst en stress.

Opbouw van de training:

  • Je start met een intakegesprek waarin je kan bespreken waar je in je studie tegen aan loopt.
  • Een 4-tal individuele gesprekken.
  • De E-coaching ondersteunt je ontwikkelproces.

Voor wie? 

De training is aan te raden bij studenten:

  • die willen en kunnen, maar onderpresteren;
  • die overmatig hard werken en last hebben van stress (perfectionisme, onzekerheid);
  • die last hebben van hardnekkig uitstelgedrag en vermijding en hun opdrachten niet inleveren;
  • die regelmatig verzuimen en waarbij sprake zou kunnen zijn van bovengenoemde oorzaken.

Aanmelden of vragen

Vul onderstaand contactformulier in voor aanmelden, vragen of meer informatie.

Voor vragen of meer informatie

Neem vrijblijvend contact op met het StressCentrum.

Op de hoogte blijven?

Wilt u tips ontvangen en op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van de preventie en aanpak van stress, werkdruk en burn-out? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

AANMELDEN