Mindfulness training in Woerden, 8 weekse mindfulnesstraining MBSR.

Mindfulness Woerden

Mindfulness traint de aandacht, waardoor je inzicht krijgt in de automatische patronen en reacties. Gevolg hiervan is dat bewust gehandeld kan worden in stressvolle situaties.

Mindfulness draagt bij aan:

  • Het beter en effectiever omgaan met stress
  • Ontspanning, minder piekeren
  • Meer aandacht te hebben voor hier en nu
  • Bewuste keuzes te maken
  • Betere concentratie
  • Kracht en zelfvertrouwen te ontwikkelen

Startdata 2018

 

De volgende training start op: woensdag 23 mei 2018, van 19.30- 22.00 uur.

 

Data:

mei 23, 30

juni 6, 13, 20, 27

juli 4, 11

 

Volgende startdata

De volgend startdata worden binnenkort op deze site gepubliceerd.

De training

Voorafgaand aan de training vindt een uitgebreide intake plaats. Tijdens de training komen we iedere week samen gedurende 2 ½ uur. Thuis oefen je verder. Je krijgt alle gesproken meditaties digitaal en een werkboek.

De training wordt aangeboden in kleine groepen. Hierdoor is voldoende ruimte voor persoonlijke begeleiding. Na de training is er mogelijkheid tot deelname aan vervolgbijeenkomsten om het geleerde vast te houden en te verdiepen.

De trainer

De training wordt verzorgd door Dennis Karakoc. Dennis heeft een meerjarige opleiding genoten tot officieel Mindfulness en is aangesloten bij de beroepsverenigingen VMBN (categorie 1).

Hij beschikt over de hoogste opleiding die in Nederland gevolgd kan worden en is in Woerden en omgeving de enige met een VMBN categorie 1 kwalificatie, waardoor vergoeding door een aantal verzekeraars mogelijk is. Hij heeft opleidingen, retraites en meditaties in binnen- en buitenland gevolgd bij het o.a Pajjota Dhamma, Centrum voor Mindfulness, Simsara, Frits Koster, Thorsten Barnhofer, Joost van den Heuvel Rijnders en Davidji.

Dennis verzorgt groepsgewijze en individuele mindfulnesstrainingen MBSR en MBCR, zowel voor particulieren als voor organisaties.

Categorie 1 trainer

De kosten

De kosten voor de training bedragen € 395, inclusief BTW voor particulieren, exclusief BTW voor organisaties. Dit is inclusief het studiemateriaal, zoals de gesproken meditaties digitaal en het werkboek. Dit werkboek kunt u ook als naslagwerk gebruiken. De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 ½ uur.

Op indicatie is individuele training of zijn maatwerktrajecten mogelijk.

De algemene voorwaarden zijn bij deze training van toepassing.

Vergoeding verzekeraars

Ook in 2018 vergoeden een aantal verzekeraars een (groot) deel van deze mindfulnesstraining in het aanvullende pakket.

Op www.zorgwijzer.nl staat een overzicht van zorgverzekeraars die een (deel van) mindfulnesstraining vergoeden.

Check svp de specifieke voorwaarden. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.

Staat je verzekeraar er niet bij check dan zelf even of een vergoeding mogelijk is.

Andere mogelijkheden voor vergoeding

Via werkgever
Bijna alle werkgevers hebben een budget preventie, een ziekteverzuimbudget en /of een budget persoonlijke ontwikkeling. Ook kan er binnen grotere organisaties een beroep worden gedaan op bedrijfsmaatschappelijk werk. Mogelijk is de werkgever bereid te investeren in mindfulness door de Landelijke campagne: Herken de druppel, check je werkstress, www.campagne.arboineuropa.nl.

Via arbodiensten
Werkgevers via arbodiensten benaderen, via bedrijfsartsen en brancheorganisatie (bv. BOA, Arbouw) is een mogelijkheid.

Via UWV
Het is de moeite waard voor mensen met een uitkering om te onderzoeken of het UWV een deel van de kosten voor een training kan betalen. Van belang is dan goed te motiveren hoe een mindfulnesstraining kan bijdragen aan het (sneller) vinden van een baan en aan het goed blijven functioneren in een baan.

Via gemeente
Het ondersteunen van mantelzorgers is voor veel gemeenten een speerpunt nu door de bezuinigingen in de zorg veel zorgtaken op de schouders van mantelzorgers komen. Je kunt een beroep doen op WMO gelden. Sommige zorgverzekeraars vergoeden ook een deel van een MBSR voor mantelzorger.

Via Arbeidsintegratie
De Amersfoortse vergoedt in principe 100 euro. Vraag echter goed door op de voorwaarden. De Ohra vergoedt alleen een individueel traject op basis van een diagnose van een arts. Menzis biedt vergoeding voor mantelzorgers als ze een aanvullend pakket hebben.

Regeling StressCentrum
Indien uw verzekeraar geen vergoeding geeft en u moeite heeft om de kosten te betalen, kunt u contact opnemen en bespreken we of een (betalings)regeling mogelijk is.

Aanmelden, voor vragen of meer informatie

Neem vrijblijvend contact op met de Mindfulnesstrainer.

Ervaringen van deelnemers

De mindfulnesstraining heb ik als zeer prettig ervaren; de sfeer was rustig en veilig . Het waren genoeg momenten om eigen bevindingen te vertellen en dat was fijn. Er was een goede afwisseling van activiteiten. Het effect van de trainingen is positief, ik ben rustiger, meer ontspannen, veel milder voor mezelf en ik ben veel bewuster van emoties en van mijn houding naar anderen. De formele en informele oefeningen tijdens de trainingen vroegen om zelfdiscipline maar ik voelde mij er prettig bij en had er baat bij.

Ik ben blij dat ik de training heb gedaan. De map is fijn om in terug te lezen en met de geleide oefeningen ben ik erg blij.

Yvonne

Ik ben de cursus begonnen om een groot aantal problemen op te lossen die mij dagelijks belemmerde. Bij het begin wist ik niet wat ik ervan moest verwachten en ging erin met de gedachte…” baat het niet dan schaad het niet” ….Al snel merkte ik dat ik rustiger werd en meer aan kon. Ik durfde nieuwe uitdagingen aan die voorheen niet gelukt waren. Overleven werd leven voor mij. Nu na de cursus gebruik ik de Mindfulness oefeningen in een andere vorm. Dit is voor mij een goede steun. Zeker een aanraden voor mensen die overbelast,  gestresst of angstig zijn. Mijn angsten werden omgezet van een grote belasting met ontwijkingsgedrag, naar een ongemak wat komt en gaat. Ik ontwijk niks meer, maar zie nu overal de uitdaging positief in. Ik heb natuurlijk niet in 1 klap al mijn problemen opgelost, maar heb nu eindelijk na vele jaren, een methode in handen waarmee ik verder kom. 

Ingrid

Wat bij mindfulness zo prettig is, is dat je het nooit fout kunt doen, dat je nooit kunt falen, dat je niet hoeft en zelfs niet kàn presteren, en dat je het dus nooit beter of slechter kunt doen dan een ander. Iets, wat wij in deze maatschappij niet (meer) kennen.

Het is ook geen cursus zoals menigeen denkt, maar een training. Het trainen van aandacht. Je best doen of niet je best doen, het speelt geen rol.

Het vergt wel een bepaalde discipline: je moet tijd voor jezelf vrijmaken om te mediteren, want juist die tijd voor uitsluitend jezelf, werkt helend en geeft inzicht.

Bij mij was het krijgen van inzicht in mijzelf confronterend. De spanningsklachten die de directe aanleiding waren voor deze training, zijn niet plotsklaps helemaal verdwenen, maar ik voel dat ik “in de goede richting loop.”

Ik heb de veiligheid in de groep, de rust, het geduld, de variëteit van personen, als een weldaad ervaren. De sfeer van rust en veiligheid was de verdienste van de groep zelf, maar werd toch ook in grote mate gecreëerd door Dennis.

Bedankt! Josje

Door de mindfullness training ben ik me  veel bewuster geworden van automatismen en is de kiem gelegd om een aantal vaste patronen te doorbreken.  Door het ontwikkelen van bewustwording van alles wat er is,  blijkt de wereld veel groter dan de eigen gedachten, taken en doelen.   Door de verschillende meditaties wordt daadwerkelijk geleerd om van de ‘doestand’ in de ‘zijnstand’ te komen. Dat heeft mij verrijkt en geeft een breder beeld van de werkelijkheid. De trainingen hebben hier enorm bij geholpen. Zonder veel woorden zijn er veranderingen tot stand gekomen en zijn andere perspectieven ontstaan. J.W.

Ik heb met zeven anderen deelgenomen aan de mindfulnesstraining. De trainer weet een veilige en open sfeer te creëren en gaat zorgvuldig in op reacties en vragen van de deelnemers en maakt het gesprek ook af. Ik zal deze avonden missen. Naast de bijeenkomsten zijn er dagelijkse oefeningen en ook nog wat huiswerk. De training levert op wat beloofd wordt; in het kort, waar je aandacht is, daar ben je.

Carolien

In het voorjaar van 2017 heb ik met zeven anderen deelgenomen aan de mindfulnesstraining. De trainer weet een veilige en open sfeer te creëren en gaat zorgvuldig in op reacties en vragen van de deelnemers en maakt het gesprek ook af. Ik zal deze avonden missen. Naast de bijeenkomsten zijn er dagelijkse oefeningen en ook nog wat huiswerk. De training levert op wat beloofd wordt; in het kort, waar je aandacht is, daar ben je.

Richard

Vanuit nieuwsgierigheid en mijn vroegere ervaring met Yoga beoefening ben ik een training mindfulness bij het Stress Centrum gaan volgen. Je hoort zoveel over mindfulness. Dat wil ik ook ervaren!

Aangezien ik ook best een drukke baan heb. Dacht ik, dat kan nooit kwaad. Welllicht is het ook preventief voor stress. Het is een cursus van 8 weken met huiswerkopdrachten om te oefenen tussen de bijenkomsten door. Dat vroeg wel de nodige discipline. Maar omdat het ook praktisch gericht is vond ik het al snel leuk om te doen. Natuurlijk heb ik geleerd om te mediteren maar ik heb ook inzicht gekregen in mijn stress bronnen mijn reageren daarop.

Vanuit Yoga heb ik geleerd om te ontspannen. Bij mindfulness gaat het juist om aandacht. Bewust aandachtig zijn. Je leert te varen wat er bij e zelf en je omgeving gebeurt. Dat geeft ook een ontspannen gevoel. Je leert ook technieken die je in je je werk kan toepassen.

Degene die de training gaf heb ik als prettig ervaren. Hij wist een vertrouwde sfeer te creëren. Ik kon hem vragen stellen en hij reageerde daar adequaat op met duidelijke informatie. Ook kon hij de oefeningen goed uitleggen. Hij gaf mij het gevoel dat hij wist waarover hij het had.

Ik ben blij dit ik die keus heb gemaakt. Ik mediteer zeer regelmatig. Het bevordert mijn concentratie en ik voel me rustiger. In drukke situaties bv, op mijn werk kan ik met wat ik geleerd heb de stress nog beter hanteren.

Het heeft mijn leven verrijkt. Ik kan je de cursus van harte aanbevelen. Arthur

Op de hoogte blijven?

Wilt u tips ontvangen en op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van de preventie en aanpak van stress, werkdruk en burn-out? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

AANMELDEN