Preventie werkstress: StressCentrum in gesprek met Karel Stolper, manager Zakelijke Markt van Zorgverzekeraar CZ.

Tag: Preventie werkstress: in gesprek met Karel Stolper Zorgverzekeraar CZ

 

Het StressCentrum heeft zich als doel gesteld uitval door stressklachten van werknemers te helpen voorkomen. Werkstress zorgt momenteel voor een derde van het werkgerelateerde ziekteverzuim in Nederland. Ziekteverzuim door stressklachten duurt vaak lang, heeft ingrijpende gevolgen en brengt hoge kosten met zich mee.

Het StressCentrum werkt continue aan ontwikkeling en implementatie van passende preventieve producten en diensten om uitval door stressklachten te voorkomen. Om het thema werkstress te bespreken en de visie van een grote zorgverzekeraar te horen, spraken wij met Karel Stolper, senior manager Zakelijke Markt bij Zorgverzekeraar CZ.

Preventie werkstress: in gesprek met Karel Stolper Zorgverzekeraar CZ
Vorig jaar heeft Zorgverzekeraar CZ het thema werkstress uitgediept en een whitepaper uitgebracht. Deze whitepaper “Samen werken aan werkstress: de juiste interventies op het juiste moment” is via de site van CZ te downloaden. De verzekeraar wil daarmee klanten informeren, een deskundige gesprekspartner zijn en beter naar de juiste hulpverlener kunnen doorverwijzen. Karel Stolper vertelt dat ze bij CZ gemerkt hebben dat partijen het thema werkstress omarmd hebben. Klanten denken veel nadrukkelijker na over het onderwerp en gaan bewuster om met werkstress en de inzet van mogelijke interventies. Stolper heeft een duidelijke visie op wat CZ wil betekenen voor werkgevers: ‘CZ wil bedrijven helpen gezonder te worden, langs de as van bedrijfszorg, via de inhoud. CZ is dé gesprekspartner van werkgevers op het gebied van bedrijfszorg en helpt bij de begeleiding naar de juiste aanbieders’.

Hoge werkstress in de financiële dienstverlening

Uit de cijfers van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten blijkt aan werkstress gerelateerd ziekteverzuim veel voor te komen in de financiële wereld, zoals bijvoorbeeld bij banken en verzekeraars. Stolper heeft hier wel verklaringen voor: ‘In deze branche hebben we te maken met een abstract product, we zijn 24/7 bereikbaar en er is sprake van een toenemende mate van rolvervaging: één van de grootste veroorzakers van stress op het werk. In een sector als bijvoorbeeld de bouw komt dit soort stress veel minder voor, daar is geen sprake van een 24-uurs online bereikbaarheid’.

Steek je kop niet in het zand, maar benoem de problemen van werkstress
Karel Stolper

Manager Zakelijke Markt Zorgverzekeraar CZ

Werkstress is een probleem waar we vooral niet bang voor moeten zijn. Communicatie is key. Met elkaar in gesprek blijven op alle niveaus is van belang: met werkgevers, werknemers, bedrijfsartsen, verzekeraars en beleidsmakers. Hoe heeft het probleem deze vorm aan kunnen nemen, wat zijn de oorzaken en vooral: wat kunnen we eraan doen?

 

Voor meer informatie

Een goed preventief beleid is een belangrijke en waardevolle stap in de juiste richting om langdurig ziekteverzuim door stressklachten te voorkomen. Het StressCentrum kan u daarbij helpen met o.a. advies, informatie, stressmetingen en coaching. Wanneer u, naar aanleiding van dit artikel, vragen heeft over werkstress in het algemeen of over het voorkomen van uitval door stressklachten van medewerkers, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

 

Tilburg, 31 januari 2017

StressCentrum.

Voor vragen of meer informatie

Neem vrijblijvend contact op met het StressCentrum.

Op de hoogte blijven?

Wilt u tips ontvangen en op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van de preventie en aanpak van stress, werkdruk en burn-out? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

AANMELDEN