Hoe kan je als jonge werknemer burn-out klachten voorkomen?

Een burn-out bij jongere werkenden (25-35 jarigen) komt steeds vaker voor. Meerdere factoren zijn hiervan de oorzaak en deze kunnen per persoon verschillen.

Vaak speelt een bovengemiddelde prestatiedrang de hoofdrol en wordt er te weinig geluisterd naar signalen van het lichaam.

Hoewel een burn-out een hele transformatie kan zijn voor de persoon in kwestie is voorkomen beter dan genezen. Door aandacht te hebben voor de stress die je vandaag de dag ervaart kun je een escalatie voorkomen. Ongeacht in welke baan, omgeving of levensfase je bevindt, hier zijn 3 tips voor het voorkomen van een burn-out.

1. Zorg voor een steady basis

Voldoende slaap, gezond voedsel en regelmatige beweging zijn factoren die bijdragen aan een gebalanceerde levensstijl. Wanneer je deze  prioriteit geeft en gedisciplineerd volhoudt zul je  merken dat je er energie en focus voor terug krijgt. Ook ontspanning is heel belangrijk om te noemen, want deze hoeft niet altijd samen te gaan met één van de andere drie. Hoe meer inspanning in je leven, hoe meer ontspanning nodig zal zijn om de balans te bewaren en je stresssysteem in evenwicht te houden. Je kunt zelf bepalen welke manier van ontspannen het beste bij je past.

 

2. Prikkels verminderen

Het is belangrijk aandacht te hebben voor je energiepeil. Dit betekent stil staan bij wat je energie geeft en wat je energie kost. Dit kan betrekking hebben op je werk, inhoudelijk, maar ook mensen in je omgeving of social media. Als iets je energie kost, kun je het beperken of elimineren.

Het is heel sterk wanneer je voor jezelf kiest en je grenzen aangeeft, ongeacht wat de buitenwereld daarvan vindt. Je kunt selectief zijn in waar jij jouw aandacht en energie insteekt.

Hierdoor word jij je bewuster van de keuzes die je hierin maakt en dat is fijn want als jij doet waar je energie van krijgt kom je in een flow.

 

3. Waakzaamheid

Je herkent stress aan deze klachten en signalen. Deze klachten kunnen zich lichamelijk, psychisch, emotioneel of in het gedrag uiten.

Om deze vroegtijdig te signaleren is een zekere opmerkzaamheid nodig. Wen jezelf aan om hier bij stil te staan. Wist je dat het menseigen is om langzame veranderingen nauwelijks te registreren? We passen ons al snel aan aan de omstandigheden, vandaar dat stress erin sluipt en oorzaak is van een groot scala aan klachten. Het is aan te raden geregeld de balans op te maken en ‘in te checken’ bij jezelf. Hoe staat het ermee? Wat ervaar ik in mijn lichaam?  Waar loop ik tegenaan? En wat zegt dat over mij? etc.

 

Naast deze 3 tips zijn er meer dingen die je kan doen om een burn-out te voorkomen. Om een burn-out te voorkomen is een actieve aanpak nodig. Stressklachten lossen niet vanzelf op, daar moet je iets aan doen.

Voor vragen of meer informatie

Neem vrijblijvend contact op met het StressCentrum.

Op de hoogte blijven?

Wilt u tips ontvangen en op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van de preventie en aanpak van stress, werkdruk en burn-out? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

AANMELDEN